Схвалено ЗАТВЕРДЖЕНО
засіданням педагогічної ради директорка: Валентина Трофімук
протокол # 1 від 1 вересня 2022 року Наказ # 125 о\д від 1 вересня 2022 року
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію роботи з охорони праці учасників освітнього процесу в Річицькому ліцеї
Забродіської сільської ради
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України «Про охорону праці», «Про освіту».
1.2. Це Положення визначає єдину систему організації роботи з охорони праці, а також обов'язки керівників та посадових осіб щодо забезпечення здорових і безпечних умов освітнього процесу, запобігання травматизму його учасників.
1.4. Організація роботи з охорони праці в закладі покладається на її керівника.
1.5. Навчання та перевірка знань з питань охоро¬ни праці, безпеки життєдіяльності здобувачів освіти, та працівників ліцею (далі — учасники освітнього процесу) проводяться відповідно до Типового поло¬ження про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого нака¬зом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції Укра¬їни 15.02.2005 за № 231/10511 (далі — Типове положення) {Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду № 273 від 16.11.2007 Наказом Міністерства соціальної політики № 140 від 30.01.2017} та Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладах, установах, організаціях, підприємствах, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України {Назва Наказу із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1514 від 22.11.2017} {Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 378 від 26.03.2013 № 1514 від 22.11.2017} (далі — Положення про навчання).
1.6. Інструктажі з питань охорони праці з учас¬никами освітнього процесу в навчаль-ному закладі проводяться відповідно до Типового положення. Інструктажі з питань безпеки життєді¬яльності, які містять питання охорони здоров'я, по¬жежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки побуту тощо, проводяться з учасниками освітнього процесу відповідно до Положення про навчання.
2. Обов'язки посадових осіб та організація ро¬боти з охорони праці у Річицькому ліцеї
2.1. Керівник (директор):
2.1.1 відповідає за створення безпечних умов освітнього процесу згідно з чинним за-конодавством, міжгалузевими і галузевими норма¬тивними, інструктивними та іншими документами з охорони праці, безпеки життєдіяльності, цим По¬ложенням; не дозволяє проведення освітнього процесу за наявності шкідливих та небез¬печних умов для здоров'я учасників освітнього процесу;
2.1.2 відповідно до Типового положення про службу охорони праці створює в навчальному за¬кладі служби охорони праці, безпеки життєдіяльності, які безпосередньо підпорядковуються йому; призначає відповідальних за організацію роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності та визна¬чає їх функціональні обов'язки, забезпечує функці-онування системи управління охороною праці в на¬вчальному закладі;
2.1.3 призначає наказом осіб, відповідальних за стан охорони праці в структурних підрозділах, навчальних кабінетах, майстернях, спортзалах, тощо;
2.1.4 затверджує посадові інструкції керівників структурних підрозділів, працівників з обов'язко¬вим блоком питань охорони праці, безпеки життє¬діяльності;
2.1.5 створює і визначає порядок роботи постій¬но діючої технічної комісії з уведення в експлуата¬цію нових, реконструйованих навчальних приміщень і обладнання, затверджує акти приймання;
2.1.6 уживає заходів щодо приведення інженер¬но-технічних комунікацій, устаткування, обладнання у відповідність до чинних стандартів, правил, норм з охорони праці;
2.1.7 укладає колективний договір (уго¬ду), що містить розділ охорони праці, безпеки жит¬тєдіяльності, та забезпечує його виконання;
2.1.8 організовує роботу комісії з перевірки го¬товності навчального закладу до нового навчального року та до роботи в осінньо-зимовий період;
2.1.9 забезпечує виконання законодавчих, нор¬мативних актів, наказів, рішень, розпоряджень, ін¬структивних матеріалів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності Міністерства освіти і на¬уки України, місцевих органів управління освітою, виконання заходів з охорони праці колективного договору, приписів органів державного на¬гляду за охороною праці;
2.1.10 на засіданнях ради навчального закладу, нарадах керівників структурних підрозділів, інших осіб, відповідальних за стан охорони праці, безпе¬ку життєдіяльності, організовує звітування з питань профілактики травматизму, виконання заходів роз¬ділу з охорони праці колективного договору, видає накази, розпорядження з цих питань;
2.1.11 організовує профілактичну роботу щодо попередження травматизму і зниження захворю¬ваності серед учасників освітнього про¬цесу;
2.1.12 організовує роботу з розробки програми вступного інструктажу та забезпечує проведення всіх видів інструктажів:
• з охорони праці — відповідно до Типового по¬ложення;
• з безпеки життєдіяльності — відповідно до цього Положення;
2.1.13 організовує роботу щодо розроблення та періодичного перегляду:
• інструкцій з охорони праці для працівників від¬повідно до ДНАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердже¬ного наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстрованого в Мін'юсті України 07.04.98 за №226/2666 {Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 526 від 30.03.2017};
• інструкцій з безпеки для учнів відповідно до цього Положення; перегляд цих інструкцій здій¬снюється один раз на 5 років;
2.1.14 сприяє проведенню та бере участь у прове¬денні адміністративно-громадського контролю з пи¬тань охорони праці;
2.1.15 контролює у разі потреби забезпечення техпрацівників закладу спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту згідно з ДНАОП 0.00-4.26-96 «Про затвердження Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2018 р. за № 1494/;
2.1.16 здійснює контроль за підготовкою трудо¬вих учнівських загонів, учнівських об'єднань що¬до створення здорових і безпечних умов праці та від¬починку на місцях їх дислокації;
2.1.17 забезпечує проведення дозиметричного контролю відповідно до чинних нормативних актів з обов'язковою реєстрацією в спеціальному журналі;
2.1.18 забезпечує навчання з питань охорони пра¬ці, безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу відповідно до чинного законодав¬ства і цього Положення;
2.1.19 забезпечує виконання організаційно-тех¬нічних заходів упровадження державної системи стандартів безпеки праці, проведення атестації ро¬бочих місць за умовами праці;
2.1.20 організовує проведення обов'язкових по¬передніх та періодичних медичних оглядів учасників освітнього процесу навчального закла¬ду відповідно до Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій { Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я N 107 ( z0359-12 ) від 14.02.2012 } Положення про медичний огляд працівників
2.1.21 організовує з відповідними органами дер¬жавного нагляду за охороною праці обстеження ро¬бочих місць; забез¬печує контроль за виконанням робіт, які негативно впливають на учасників освітнього про¬цесу та стан довкілля;
2.1.22 здійснює постійний зв'язок з державними органами та громадськими організаціями щодо за¬побігання травматизму серед учасників освітнього процесу;
2.1.23 повідомляє до управління освіти гуманітарного відділу Забродівської ОТГ протягом доби про кожний нещасний випадок або випадок із смер¬тельним наслідком, що трапився з учасником освітнього процесу закладу під час освітнього процесу та у побуті;
2.1.24 організовує розслідування нещасних ви¬падків з учасниками освітнього процесу, затверджує акт про нещасний випадок під час освітнього процесу відповідно до чинних документів, проводить аналіз причин та розробляє заходи щодо попередження травматизму.
2.2. Заступник керівника (заступ¬ник директора):
2.2.1 організовує і контролює виконання заходів щодо створен¬ня здорових і безпечних умов освітнього процесу;
2.2.2 забезпечує впровадження відповідних ви¬мог державних і галузевих нормативних докумен¬тів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в освітній процес; контролює проведен¬ня паспортизації навчальних кабінетів, майстерень, спортивної зали тощо;
2.2.3 здійснює контроль за безпекою навчального обладнання, приладів, хімреактивів, навчально-нао¬чних посібників тощо, що використовуються під час освітнього процесу відповідно до чинних типових переліків і норм;
2.2.4 здійснює керівництво постійно діючою тех¬нічною комісією з уведення в експлуатацію нових та реконструйованих навчальних приміщень і об¬ладнання;
2.2.5 бере участь у підготовці учнівських об'єднань щодо створення здоро¬вих і безпечних умов праці та відпочинку в місцях їх дислокації;
2.2.6 один раз на три роки організовує навчання і перевірку знань працівників навчального закладу з охорони праці, безпеки життєдіяльності, входить до складу комісії з перевірки знань;
2.2.7 контролює проведення інструктажів з охо¬рони праці, безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в структурних підроз¬ділах;
2.2.8 забезпечує роботу щодо розробки і періо¬дичного перегляду (один раз на 5 років) інструкцій з охорони праці для працівників закла¬ду та інструкцій з безпеки для здобувачів освіти, а також розділів вимог охорони праці до виконання практичних, лабораторних робіт у навчальних кабінетах, лабораторіях, май¬стернях тощо;
2.2.9 бере участь у розробленні розділу з охо¬рони праці, безпеки життєдіяльності колективного договору;
2.2.10 контролює дотримання працівниками по¬садових інструкцій у частині забезпечення охорони праці, безпеки життєдіяльності;
2.2.11 бере участь в організації та проведенні адміністративно-громадського контролю за станом охорони праці;
2.2.12 відповідає за правильне та своєчасне розслідування нещасних випадків з учасниками освітнього процесу, аналізує обставини нещасних випадків.
2.3. Завідувач кабінетом, май¬стернею, спортивним залом:
2.3.1 несе безпосередню відповідальність за без¬печний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, інвентарю тощо;
2.3.2 не допускає до проведення навчальних за¬нять або робіт учасників освітнього про-цесу без передбаченого спецодягу, спецвзуття та ін.;
2.3.3 вимагає у встановленому порядку забез¬печення спецодягом, спецвзуттям учасників освітнього процесу згідно наказом «Про затвердження Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці» зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2018 р. за № 1494/32946.
2.3.4 відповідно до цього Положення розробляє і переглядає (один раз на 5 років) інструкції з безпе¬ки під час проведення занять у кабінетах, майстернях, навчальних господарствах, спортивних залах тощо;
2.3.5 дозволяє використання обладнання, вста¬новленого в кабінетах, навчальних господарствах, передба¬чене чинними типовими переліками, затвердженими Міністерством освіти і науки України;
2.3.6 контролює дотримання здорових і безпеч¬них умов проведення практичних занять здобувачів освіти, не дозволяє виконання робіт, що не передбачені навчальним планом;
2.3.7 проводить інструктажі з охорони праці під час освітнього процесу;
2.3.8 проводить або контролює проведення учителем інструктажів з без¬пеки життєдіяльності здобувачів освіти з обов'язковою реєстрацією в журналі обліку навчальних занять (вступний) та в журналі встановленого зразка (первинний, позаплановий, цільовий). Форми журналів наведені в до¬датках 1,2;
2.3.9 бере участь у розробленні окремого розділу з охорони праці, безпеки життєдіяльності колектив¬ного договору;
2.3.10 терміново повідомляє керівника та службу охорони праці, безпеки життєдіяльності закладу про кожний нещасний випадок, що трапив¬ся з учасником освітнього процесу, орга¬нізовує за потреби надання потерпілому першої до¬лікарської допомоги, бере участь у розслідуванні та здійсненні заходів щодо усунення причин, що при¬звели до нещасного випадку
2.4. Учитель, класовод, класний керівник:
2.4.1 несе відповідальність за збереження життя і здоров'я здобувачів освіти під час освітнього процесу;
2.4.2 забезпечує проведення освітнього процесу, що регламентується чинними законодав¬чими та нормативно-правовими актами з охорони праці, безпеки життєдіяльності;
2.4.3 організовує вивчення здобувачами освіти правил і норм з охорони праці, безпеки життєдіяльності;
2.4.4 проводить інструктажі із здобувачами освіти:
2.4.4.1 з охорони праці під час проведення практичних занять і трудового навчання відповідно до Типового положення;
2.4.4.2 з безпеки життєдіяльності під час прове¬дення навчальних занять, позакласних, позашкіль¬них заходів:
• вступний на початку навчального року – з реє¬страцією в журналі обліку навчальних занять на сто¬рінці класного керівника;
• первинний, позаплановий, цільовий інструкта¬жі – з реєстрацією в спеціальному журналі (додатки 1,2);
• інструктажі перед початком заняття (нової теми, лабораторної, практичної роботи тощо) – з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять і на сторінці предмета в рядку про зміст уроку, лекції, практичної роботи тощо;
2.4.5 здійснює контроль за виконанням здобувачами освіти правил (інструкцій) з безпеки;
2.4.6 проводить профілактичну роботу щодо за¬побігання травматизму серед здобувачів освіти під час освітнього процесу;
2.4.7 проводить профілактичну роботу серед здобувачів освіти щодо вимог особистої безпеки у побуті (дії у надзвичайних ситуаціях, дорожній рух, участь у масових заходах, перебування в громадських міс¬цях, об'єктах мережі торгівлі тощо);
2.4.8 терміново повідомляє керівника та службу охорони праці, безпеки життєдіяльності освітнього закладу про кожний нещасний випадок, що тра¬пився із здобувачем освіти, організовує надання першої долікарської допомоги потерпілому, викликає мед¬працівника;
2.4.9 бере участь у розслідуванні та здійсненні заходів щодо усунення причин, що призвели до не¬щасного випадку.
3. Організація роботи з охорони праці та без¬пеки життєдіяльності під час позакласної, поза¬шкільної діяльності
3.1. Заступник керівника навчального закладу з виховної роботи:
3.1.1 уживає необхідних заходів щодо створення безпечних і нешкідливих умов, виконання санітар¬но-гігієнічних норм і вимог з охорони праці, безпе¬ки життєдіяльності під час проведення позакласних і позашкільних заходів;
3.1.2 контролює і надає методичну допомогу керівникам гуртків, спортивних секцій, по¬ходів, екскурсій, трудових об'єднань, громадських робіт тощо з питань створення безпечних і нешкід¬ливих умов праці і відпочинку здобувачів освіти, запобігання травма-тизму;
3.1.3 проводить навчання та інструктажі з охоро¬ни праці, безпеки життєдіяльності класоводів, клас¬них керівників, учителів та інших осіб, які залучені до організації позакласної, позашкільної роботи;
3.1.4 організовує профілактичну роботу серед здобувачів освіти з охо¬рони праці, безпеки життєдіяльності під час освітнього процесу;
3.1.5 повідомляє керівника та службу охорони праці, безпеки життєдіяльності освітнього закладу про нещасні випадки, що сталися з учасниками освітнього процесу під час проведення по¬закласних, позашкільних заходів, організовує надан¬ня першої долікарської допомоги потерпілим, бере участь у розслідуванні.
3.2. Керівник гуртка, секції, тренер:
3.2.1 забезпечує безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, спортивного спорядження (інвентарю) тощо;
3.2.2 проводить інструктажі з охорони праці з працівниками та інструктажі з безпеки життєді¬яльності із здобувачами освіти;
3.2.3 не дозволяє працювати здобувачам освіти без відповідного спецодягу, взуття та інших засобів індивідуального захисту
3.2.4 терміново повідомляє керівника та службу охорони праці, безпеки життєдіяльності освітнього закладу про кожний нещасний випадок, що став¬ся із здобувачами освіти під час проведення позакласної, поза¬шкільної діяльності, бере участь у їх розслідуванні, організовує надання першої долікарської допомоги потерпілому;
3.2.5 веде профілактичну роботу з охорони пра¬ці, безпеки життєдіяльності серед здобувачів освіти.
4. Організація роботи з охорони праці під час адміністративно-господарської діяльності в освітньому закладі
4.1. Заступник керівника з адміністративно-господарської роботи, завідувач господарством:
4.1.1 забезпечує експлуатацію і догляд будівель, споруд і територій відповідно до чинних законодав¬чих, нормативно-правових актів з охорони праці, керує будівництвом та ремонтом відповідно до бу¬дівельних норм і правил;
4.1.2 забезпечує дотримання вимог правил охо¬рони праці під час експлуатації виробничого, енер¬гетичного, вентиляційного обладнання, машин, ме¬ханізмів, парових і водогрійних котлів, посудин, що працюють під тиском;
4.1.3 відповідно до чинних нормативно-правових актів забезпечує дотримання норм переміщення ван¬тажів, санітарно-гігієнічного стану побутових і до¬поміжних приміщень, територій;
4.1.4 забезпечує навчальні приміщення, кабінети, господарські і культурно-побутові підрозділи освітнього закладу обладнанням та ін¬вентарем відповідно до вимог правил і норм з охо¬рони праці;
4.1.5 забезпечує працівників спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту;
4.1.6 відповідно до чинних нормативно-правових актів організовує проведення щорічних замірів опо¬ру ізоляції електроустановок та електропроводки, заземлювальних пристроїв, аналізи повітря на вміст пилу, ,вимірювання освітленості, шуму і вібрації,.
4.1.7 організовує з відповідними органами на¬вчання персоналу, що обслуговує ме-ханізми підвищеної небезпеки;
4.1.8 відповідно до ДНАОП 0.00-4.15-98 «Поло¬ження про розробку інструкцій з охорони праці», за¬твердженого наказом Держнаглядохоронпраці Украї¬ни від 29.01.1998 № 9, зареєстрованого в Мін'юсті України 07.04.98 за № 226/2666 {Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 526 від 30.03.2017}, розробляє і періо¬дично переглядає інструкції з охорони праці під час виконання конкретних господарських робіт, узго¬джує їх із службою охорони праці;
4.1.9 проводить інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, забезпечує навчання з пи¬тань охорони праці, безпеки життєдіяльності в адмі¬ністративно-господарських підрозділах;
4.1.10 бере участь у проведенні адміністративно-громадського контролю за станом охорони праці;
4.1.11 бере участь у розробленні окремого розді¬лу з охорони праці, безпеки життєдіяльності колек¬тивного договору;
4.1.12 організовує роботу щодо створення безпеч¬них умов праці в приміщенні закладу та на прилеглій ділянці;
4.1.13 терміново повідомляє керівника і службу охорони праці, безпеки життєдіяльності закладу про нещасні випадки, що сталися з технічними праців¬никам, організовує надання першої долікарської допомоги потерпілим.
5. Порядок проведення та реєстрації інструк¬тажів з безпеки життєдіяльності
5.1. Інструктажі з безпеки життєдіяльності прово¬дяться із здобувачами освіти. Інструктажі містять питання охорони здоров'я, пожежної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки побуту тощо.
Здобувачі освіти, які інструктуються, розпису¬ються в журналі, починаючи з 9-го класу.
5.2. Перед початком навчальних занять один раз на рік, а також при зарахуванні або оформленні до навчального закладу здобувача освіти чи працівника проводиться вступ-ний інструктаж з безпеки життєдіяльності служба¬ми охорони праці. За умови чисельності учасників освітнього процесу в закладі (понад 200) вищезазначеними службами проводиться навчання з вчителями, класоводами, класними керівника¬ми, тощо, які в свою чергу інструктують здобувачів освіти перед початком навчального року. Програма вступного інструктажу розробля¬ється в освітньому закладі на основі орієнтовного переліку питань вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності (додаток 3). Програма та порядок проведення вступного інструктажу з безпеки жит¬тєдіяльності затверджуються наказом керівника закладу.
5.3. Запис про вступний інструктаж робиться на окремій сторінці журналу обліку навчальних за¬нять.
5.4. Первинний інструктаж з безпеки життєді¬яльності проводиться на початку заняття у кожному кабінеті, спортзалі тощо на ¬початку навчального року. Первинний інструктаж проводять вчите¬лі, класоводи, класні ке¬рівники, керівники гуртків тощо. Цей інструктаж проводить¬ся із здобувачами освіти, а також з батьками, які бе¬руть участь у позанавчальних заходах. Первинний ін¬структаж також проводиться перед виконанням кож¬ного завдання, пов'язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо.
5.5. Запис про проведення первинного інструкта¬жу робиться в окремому журналі реєстрації інструк¬тажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті, майстерні, спортзалі та іншому робочому місці. Рекомендована форма журналу наведена в додатку 2.
Первинний інструктаж, який проводиться перед початком кожного практичного заняття (практичної, лабораторної роботи тощо), реєструється в журна¬лі обліку навчальних занять, виробничого навчан¬ня на сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку, заняття.
5.6. Позаплановий інструктаж з учасниками освітнього процесу проводиться у разі порушення ними вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що мо¬же призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних робіт, виробничої практики, профе¬сійної підготовки тощо), у разі нещасних випадків за межами освітнього закладу.
Реєстрація позапланового інструктажу прово¬диться в журналі реєстрації інструктажів (додаток 2), що зберігається в кожному кабінеті, майстерні, спортзалі тощо.
5.7. Цільовий інструктаж проводиться із здобувачами освіти, педагогічними працівниками навчального закладу у разі орга¬нізації позанавчальних заходів (олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, туристичні походи, спортив¬ні змагання тощо), під час проведення громадських, позанавчальних робіт (прибирання територій, при¬міщень, науково-дослідна робота на навчально-до¬слідній ділянці тощо). Реєстрація проведення цільо¬вого інструктажу здійснюється у журналі реєстрації інструктажів (додаток 2).
Додаток 1
до підпункту «Положення про
організацію роботи з охорони праці
учасників освітнього
процесу в Річицькому ліцеї»
Реєстрація
вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності
для здобувачів освіти у журналі обліку навчальних занять.
№ з/п Прізвище, ім’я та по батькові особи, яку інструктують Дата проведення інструктажу Прізвище, ім’я та по батькові особи, яка проводила інструктаж Підпис
особи, яка проводила інструктаж особи, яку інструктували
1 2 3 4 5 6
Додаток 2
до підпункту «Положення про
організацію роботи з охорони праці
учасників освітнього
процесу в Річицькому ліцеї»
Журнал
реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів
здобувачів освіти з безпеки життєдіяльності.
№ з/п Дата проведення інструктажу Клас
Назва інструктажу, назва інструкції Прізвище, ім’я та по батькові, посада особи, яка проводила інструктаж Підпис особи, яка проводила інструктаж Підпис
особи, яку інструкту-вали
1 2 3 4 5 6 7 8
Додаток 3.
до пункту «Положення про
організацію роботи з охорони
праці учасників освітнього
процесу в Річицькому ліцеї»
Перелік питань вступного інструктажу
з безпеки життєдіяльності для здобувачів освіти.
1. Загальні відомості про освітній заклад, його структуру (кабінети, майстерні, спорт¬зали тощо). Види та джерела небезпеки в навчальних приміщеннях, на спортивних майданчиках, на території тощо.
2. Загальні правила поведінки під час освітнього процесу. Обставини та причини найбільш характерних нещасних випадків, що бувають в освітніх закладах.
3. Вимоги пожежної безпеки в освітньому закладі. Знайомство з Правилами пожежної безпеки для за¬кладів, установ, організацій і підприємств системи освіти України.
4. Радіаційна безпека, дії у разі надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру.
5. Безпека дорожнього руху. Поведінка на вулиці, знайомство з Правилами дорожнього руху.
6. Побутовий травматизм, попередження та дії у разі нещасних випадків у побуті.
7. Перша (долікарська) медична допомога у разі нещасних випадків, надзвичайних подій тощо.