Інструкція з безпеки життєдіяльності для учасників освітнього процесу «Основні правила поведінки при потраплянні в полон»

 

РІЧИЦЬКИЙ ЛІЦЕЙ

ЗАБРОДІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ

 

 

  ЗАТВЕРДЖЕНО
                                                                                                              Наказ №_____від___________

 

Інструкція з безпеки життєдіяльності №____

для учасників освітнього процесу

«Основні  правила  поведінки  при потраплянні в полон»

1.Загальні положення

1.1 Інструкція з безпеки життєдіяльності під час освітнього процесу в умовах воєнного стану поширюється на всіх учасників освітнього процесу та працівників закладу.

        1.2  Інструкція про дотримання  правил безпеки життєдіяльності під час воєнного стану, розроблена у відповідності до Закону України "Про охорону праці" № 2695-XII від 14.10.92, в редакції від 19.08.2022, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України в редакції від 30.03.2017, з урахуванням Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 26.12. 2017 № 1669,  відповідно до Указу президента №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», інструктивно-методичних рекомендацій організації освітнього процесу у 2022-2023 н.р.

1.3. Інструкція з охорони праці встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учасників освітнього процесу та працівників закладу під час воєнного стану.

1.4. Даний інструктаж з правил безпеки під час освітнього процесу в умовах воєнного стану проводять класні керівники з учнями свого класу в день початку занять.

1.5. Даний інструктаж проводить відповідальна особа з працівниками закладу.

1.4. У спеціальних журналах робиться відмітка про проведення інструктажу і ставляться підписи особи, що проводила інструктаж та інструктованої особи.

         2. Що робити якщо вас викрали або взяли в полон

Викрадення цивільних людей – поширена практика серед військових РФ,

хоча такі дії заборонені міжнародним правом. За Женевськими конвенціями та І Додатковим  протоколом  забороняється  захоплення  цивільних  заручників  під час  війни  та  врегульовано  питання  захисту  цивільного  населення  під  час воєнних  дій.  Але  більше  двох  тисяч  мирних  українців  потрапили  у  полон  до російських загарбників.

         2.1 Рекомендації  родичам  осіб,  які  стали  заручниками  російських

військових:

  подайте заяву до відділення поліції, СБУ, або іншого органу влади;

  зверніться до Об’єднаного центру з пошуку та звільнення полонених

за телефонами: +38 067 650 83 32, +38 098 087 36 01, або на електронну адресу: united.centre.ssu@gmail.com;

  через юристів чи адвокатів зверніться  до Уповноваженого  Верховної

Ради України з прав людини (відповідно до міжнародного гуманітарного права, забезпеченням  полонених  і  адвокацією  їх  прав  займається  Міжнародний комітет Червоного Хреста в Україні, номер телефону 0 800 300 155; Товариство Червоного Хреста в Україні номер телефону 0 800 332 656);

  проінформуйте громадськість, ЗМІ, місцеву владу;

  збирайте факти та докази, необхідні для розшуку людини – скріншоти

повідомлень, аудіозаписи розмов, відео з камер спостережень, тощо.

        Людину  беруть  у  полон  з  певною  метою:  отримання  інформації,

можливий обмін, комерційні цілі (викуп, використання в якості робочої сили,

тощо). Зберегти себе в ситуації постійного приниження, фізичних та, особливо, психологічних знущань насправді дуже непросто. І для того, щоб прийняти ту  роль,  яку  штучно  насаджують,  завжди  доводиться  піти  супроти  своєї  особистості: забути про те, що є гордість, честь, своя позиція, людська гідність.

        2.2  Поведінка окупантів щодо заручників:

  фізичні  обмеження:  кайдани,  тримання  у  тісному  приміщенні,

обмеження рухів, у тому числі тривале, дезорієнтація у часі, напряму;

  обмеження основних функцій та природних потреб організму людини

(недостатність/неякісність  їжі,  води;  обмеження  сну,  сечовипускання,

дефекації);

  дискомфортні або нестерпні умови утримання (холод/задуха, надмірна

вологість; загроза зараження);

  ненадання медичної допомоги;

  фізичне насильство;

  погрози  поранення,  смерті  чи  дискредитації;  шантаж  спричинити

шкоду  близьким;  змушення  спостерігати  за  катуваннями;  примус  завдати

шкоду іншим – діями або наданням інформації;

  психологічне приниження.

Цивільні  особи  є  найменш  підготовленими  до  умов  війни,  але  знання

перевірених стратегій реагування на захоплення може збільшити ваші шанси на виживання та покращити самопочуття як під час полону, так і після звільнення з нього.

        2.3  Основні правила поведінки в полоні:

  щоб вижити, ви маєте визнати і зрозуміти, що перебуваєте повністю у

владі того, хто вас утримує, ваша задача – зберегти себе;

  намагайтеся  якомога  швидше  опанувати  панічні  реакції  після

захоплення  (на  короткий  проміжок  часу  дозвольте  собі  тремтіти  якомога

сильніше  (якщо  це  безпечно);  постукайте  себе  по  стегнах  або  гомілках,  аби відчути тіло; вдавіть п’ятки в підлогу; відчуйте на дотик стіну спиною, тощо);

  не провокуйте утримувачів на агресію: не чиніть опору, виконуйте всі

розпорядження  викрадачів  після  того,  як  вас  захопили;  нічого  не  просіть;

– не дивіться їм прямо в очі; не вступайте в дискусію, говоріть спокійним голосом, без ворожого тону; відповідайте тільки на ті запитання, які вам ставлять;

  ви  маєте  повне  право  говорити  правду  про  все,  що  знаєте,  задля

збереження свого життя, за можливості не зразу, а коли інформація втратить

сенс, та дозовано, щоб залишатися цікавим своїм утримувачам;

  зберігайте  фізичну  форму:  дають  пити    пийте,  дають  їсти  – намагайтеся з’їдати все, незважаючи на те, що їжа може бути не привабливою, є  можливість  відпочити    відпочивайте,  можливість  рухатись    рухайтеся  (фізичне навантаження знижує рівень гормонів стресу, адаптуйтесь до введених обмежень – деякі полонені продовжували тренуватися, навіть попри кайдани та зав’язані очі);

  заховайте свою особистість максимально глибоко, чим більше вона

«висунута на поверхню» – тим легше її зламати;

  визначте цілі, наприклад, дожити до певної дати, але будьте готові  її «обнулити» і назначити наступну, якщо ваш полон затягнеться;

  використовуйте кожну можливість, щоб відволіктися;

  застосовуйте  медитативні,  духовні,  дихальні  практики  для  боротьби зі стресом, болем, клаустрофобією;

  запам’ятовуйте все, що почули в полоні: імена, прізвиська, позивні, прикмети, голоси, особливості поведінки утримувачів, про що вони між собою говорять,  після  звільнення  ця  інформація  допоможе  їх  ідентифікувати  та притягнути до відповідальності;

  не піддавайтеся на провокації і з підозрою ставтеся до того, що вам розповідають, щоб змусити вас прийняти позицію загарбників;

  при  першій  можливості  намагайтеся  повідомити  про  місце  свого перебування рідним чи поліції.

  оберігайте себе від непотрібного ризику – зберігайте спокій, будьте

розважливими,  по  можливості  миролюбними,  за  певних  умов  корисно

викликати  у  ворога  більш  приязне  ставлення:  того,  кого  знають  ближче,

скривдити важче;

  будьте терпимими до інших заручників;

  зберігайте надію на визволення.

3. Завершальні положення інструкції.

3.1. Перевірка і перегляд інструкції з безпеки життєдіяльності під час воєнного стану повинна здійснюватися не рідше одного разу на 5 років.

3.2. Якщо протягом 5 років з дня затвердження (введення в дію) даної інструкції з охорони праці та безпеки життєдіяльності під час воєнного стану умови не змінюються, то її дія автоматично продовжується на наступні 5 років.

3.3. Відповідальність за своєчасне внесення змін і доповнень, а також перегляд даної інструкції даної інструкції покладається на відповідальну особу з питань охорони праці в освітньому закладі.

 

Інструкцію розробив:

відповідальний за охорону праці,                    

заступник директора               ___________Валентина КОСТЮЧИК

з навчально-виховної роботи      (підпис)

З інструкцією ознайомлений (а)         _______________________

«___»___________20___р.                                  (підпис)