РІЧИЦЬКИЙ ЛІЦЕЙ
ЗАБРОДІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ №_____від___________
Наказ №_____від___________
Директорка Річицького ліцею
__________________________
Інструкція
для учнів та батьків
з безпеки в мережі Інтернет
1. Загальні положення інструкції з безпеки у мережі Інтернет
1.1. Інструкція для школярів молодших, середніх та старших класів з безпеки в мережі Інтернет розроблена у відповідності до Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 26 грудня 2017 року N 1669.
1.2. Інструкція з охорони праці встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час використання мережі Інтернет у навчальних та особистих цілях.
1.3.
Типи небезпечних ситуацій, у які можуть потрапити учні у мережі Інтернет:
1.3.1. Доступ до сайтів, що не призначені для перегляду дітьми.
Дитина або підліток можуть знайти матеріали чи сюжети, які зображають насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті у молодого покоління.
1.3.2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту.
У мережі Інтернет збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, учні можуть спілкуватись із небезпечним співбесідником. Деякі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.
1.3.3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру.
Учня можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.
1.3.4. Проблеми технологічного характеру.
Незнання дитини може призвести до неусвідомленого завантаження файлу чи небезпечного коду, що призведе до появи комп’ютерного вірусу.
1.3.5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами.
В мережі Інтернет можна зробити будь-які он-лайн покупки. Це означає, що дитина може зробити покупку без відома дорослих.
1.1. Інструкція для школярів молодших, середніх та старших класів з безпеки в мережі Інтернет розроблена у відповідності до Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України 26 грудня 2017 року N 1669.
1.2. Інструкція з охорони праці встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час використання мережі Інтернет у навчальних та особистих цілях.
1.3.
Типи небезпечних ситуацій, у які можуть потрапити учні у мережі Інтернет:
1.3.1. Доступ до сайтів, що не призначені для перегляду дітьми.
Дитина або підліток можуть знайти матеріали чи сюжети, які зображають насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті у молодого покоління.
1.3.2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту.
У мережі Інтернет збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, учні можуть спілкуватись із небезпечним співбесідником. Деякі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.
1.3.3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру.
Учня можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.
1.3.4. Проблеми технологічного характеру.
Незнання дитини може призвести до неусвідомленого завантаження файлу чи небезпечного коду, що призведе до появи комп’ютерного вірусу.
1.3.5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами.
В мережі Інтернет можна зробити будь-які он-лайн покупки. Це означає, що дитина може зробити покупку без відома дорослих.
2. Правила для школярів молодших класів з безпеки в мережі Інтернет
Під час використання мережі Інтернет учню молодших класів необхідно пам’ятати загальні правила безпеки:
2.1. Завжди ставте питання батькам про незнайомі вам речі в Інтернеті. Вони детально розкажуть, що безпечно робити, а що може завдати шкоди.
2.2. Перед тим, як подружитися з ким-небудь в мережі Інтернет, запитайте у батьків як вести безпечне спілкування.
2.3. Не в якому разі не розповідайте про себе незнайомцям. Де і з ким ви живете, в якій школі навчаєтесь, номер телефону повинні знати виключно Ваші друзі і родичі.
2.4. Не надсилайте свої фотографії людям, абсолютно не знайомим Вам. Не можна щоб зовсім незнайомі люди бачили Ваші фотографії, фотографії Ваших друзів або Вашої родини.
2.5. Ніколи не погоджуйтеся на особисту зустріч з людьми з Інтернету без супроводу батьків. В мережі Інтернет багато людей розповідають про себе вигадану інформацію.
2.6. Під час спілкування в Інтернет мережі, завжди будьте доброзичливі до інших людей. Не можна писати грубі слова, оскільки читати грубості так само неприємно, як і чути. Ви можете випадково образити людину.
2.7. У разі, якщо вас хтось засмутив або образив, слід обов'язково розповісти батькам.
Під час використання мережі Інтернет учню молодших класів необхідно пам’ятати загальні правила безпеки:
2.1. Завжди ставте питання батькам про незнайомі вам речі в Інтернеті. Вони детально розкажуть, що безпечно робити, а що може завдати шкоди.
2.2. Перед тим, як подружитися з ким-небудь в мережі Інтернет, запитайте у батьків як вести безпечне спілкування.
2.3. Не в якому разі не розповідайте про себе незнайомцям. Де і з ким ви живете, в якій школі навчаєтесь, номер телефону повинні знати виключно Ваші друзі і родичі.
2.4. Не надсилайте свої фотографії людям, абсолютно не знайомим Вам. Не можна щоб зовсім незнайомі люди бачили Ваші фотографії, фотографії Ваших друзів або Вашої родини.
2.5. Ніколи не погоджуйтеся на особисту зустріч з людьми з Інтернету без супроводу батьків. В мережі Інтернет багато людей розповідають про себе вигадану інформацію.
2.6. Під час спілкування в Інтернет мережі, завжди будьте доброзичливі до інших людей. Не можна писати грубі слова, оскільки читати грубості так само неприємно, як і чути. Ви можете випадково образити людину.
2.7. У разі, якщо вас хтось засмутив або образив, слід обов'язково розповісти батькам.
3. Правила для школярів середніх класів з безпеки в мережі Інтернет
3.1. Реєструючись на різних сайтах, завжди намагайтеся не вказувати особисту інформацію, тому що вона може бути доступна абсолютно незнайомим людям. Так само, не бажано розміщувати своє фото, даючи, таким чином, уявлення про Вашу зовнішність, абсолютно стороннім людям.
3.2. Користуйтеся веб-камерою виключно для спілкування з друзями. Слідкуйте, щоб сторонні вам люди не могли бачити вашу розмову, тому що її можна записати.
3.3. Небажані листи від незнайомців називаються «Спам». Якщо ви раптом отримали такий лист, ніколи не відповідайте на нього. Якщо Ви відповісте на такий лист, людина , яка відправила його, знатиме, що ви використовуєте свою електронну поштову скриньку і буде продовжувати надсилати вам спам.
3.4. У разі, якщо ви отримали лист з абсолютно незнайомої адреси, його бажано не відкривати. Такі листи часто містять віруси.
3.5. Якщо ви отримуєте листа з неприємним і образливим для вас вмістом або хто-небудь веде себе по відношенню до вас неналежним чином, обов'язково повідомте про це.
3.6. Якщо раптом вас хто-небудь засмутив або образив, розкажіть про все дорослому.
3.1. Реєструючись на різних сайтах, завжди намагайтеся не вказувати особисту інформацію, тому що вона може бути доступна абсолютно незнайомим людям. Так само, не бажано розміщувати своє фото, даючи, таким чином, уявлення про Вашу зовнішність, абсолютно стороннім людям.
3.2. Користуйтеся веб-камерою виключно для спілкування з друзями. Слідкуйте, щоб сторонні вам люди не могли бачити вашу розмову, тому що її можна записати.
3.3. Небажані листи від незнайомців називаються «Спам». Якщо ви раптом отримали такий лист, ніколи не відповідайте на нього. Якщо Ви відповісте на такий лист, людина , яка відправила його, знатиме, що ви використовуєте свою електронну поштову скриньку і буде продовжувати надсилати вам спам.
3.4. У разі, якщо ви отримали лист з абсолютно незнайомої адреси, його бажано не відкривати. Такі листи часто містять віруси.
3.5. Якщо ви отримуєте листа з неприємним і образливим для вас вмістом або хто-небудь веде себе по відношенню до вас неналежним чином, обов'язково повідомте про це.
3.6. Якщо раптом вас хто-небудь засмутив або образив, розкажіть про все дорослому.
4. Правила для школярів старших класів з безпеки в мережі Інтернет
4.1. Не рекомендується розміщення особистої інформації в Інтернет мережі. Особиста інформація: номер вашого мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса і ваші фотографії, фотографії членів вашої родини або друзів.
4.2. Якщо ви викладете фото або відео в Інтернеті - будь-хто може подивитися їх.
4.3. Ніколи не відповідайте на Спам (небажану електронну пошту).
4.4. Не можна відкривати файли, отримані від невідомих Вам людей. Ви ж не знаєте, що в дійсності містять ці файли - в них можуть знаходитися віруси або фото / відео з «агресивним» вмістом.
4.5. Ніколи не додавайте незнайомих вам людей у свій список контактів в IM (ICQ, MSN Messenger і т.д.).
4.6. Не забувайте, що віртуальні друзі і знайомі можуть бути не тими насправді, за кого себе видають.
4.7. Якщо біля вас або поблизу з вами немає родичів, ніколи не зустрічайтеся в реальності з людьми, з якими ви познайомилися в Інтернет мережі. Якщо ваш віртуальний друг насправді той, за кого себе видає, він з розумінням поставиться до вашої турботи про власну безпеку!
4.8. У будь-який час можна розповісти дорослим, якщо вас хтось образив.
4.1. Не рекомендується розміщення особистої інформації в Інтернет мережі. Особиста інформація: номер вашого мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса і ваші фотографії, фотографії членів вашої родини або друзів.
4.2. Якщо ви викладете фото або відео в Інтернеті - будь-хто може подивитися їх.
4.3. Ніколи не відповідайте на Спам (небажану електронну пошту).
4.4. Не можна відкривати файли, отримані від невідомих Вам людей. Ви ж не знаєте, що в дійсності містять ці файли - в них можуть знаходитися віруси або фото / відео з «агресивним» вмістом.
4.5. Ніколи не додавайте незнайомих вам людей у свій список контактів в IM (ICQ, MSN Messenger і т.д.).
4.6. Не забувайте, що віртуальні друзі і знайомі можуть бути не тими насправді, за кого себе видають.
4.7. Якщо біля вас або поблизу з вами немає родичів, ніколи не зустрічайтеся в реальності з людьми, з якими ви познайомилися в Інтернет мережі. Якщо ваш віртуальний друг насправді той, за кого себе видає, він з розумінням поставиться до вашої турботи про власну безпеку!
4.8. У будь-який час можна розповісти дорослим, якщо вас хтось образив.
5. Рекомендації для батьків щодо безпеки дітей у мережі Інтернет
5.1. Відвідуйте мережу разом з дітьми та закликайте дітей розповідати про свій досвід користування Інтернетом.
5.2. Привчіть дитину розповідати вам про все, що їх турбує в Інтернеті.
5.3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають в он-лайн ігри чи використовують інші програми, що потребують реєстраційного імені, допоможіть дитині вибрати програму і переконайтесь, що вони не містять ніякої особової інформації.
5.4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не надавали свою адресу, номер телефону або іншу особисту інформацію незнайомим людям.
5.5. Поясніть дітям, що різниця між правильним та неправильним однакова: як в Інтернеті, так і в реальному житті.
5.6. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтесь, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють всюди - навіть у віртуальному світі.
5.7. Наполягайте на тому, щоб діти поважали власність інших в Інтернеті. Поясніть, що незаконне копіювання чужої роботи - музики, комп’ютерних ігор та інших програм є крадіжкою.
5.8. Поясніть дітям, що їм не варто зустрічатися з людьми, з якими вони познайомилися в Інтернеті. Поясніть, що ці люди насправді можуть бути не тими за кого вони себе видають.
5.9. Поясніть дітям, що не все, що вони бачать в Інтернеті чи про що читають – є правдою. Привчіть їх запитувати у вас, якщо вони в чомусь не впевнені.
5.10. Контролюйте роботу дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтровувати шкідливий вміст, визначити, на які сайти дитина заходить та що вона на них робить.
5.1. Відвідуйте мережу разом з дітьми та закликайте дітей розповідати про свій досвід користування Інтернетом.
5.2. Привчіть дитину розповідати вам про все, що їх турбує в Інтернеті.
5.3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають в он-лайн ігри чи використовують інші програми, що потребують реєстраційного імені, допоможіть дитині вибрати програму і переконайтесь, що вони не містять ніякої особової інформації.
5.4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не надавали свою адресу, номер телефону або іншу особисту інформацію незнайомим людям.
5.5. Поясніть дітям, що різниця між правильним та неправильним однакова: як в Інтернеті, так і в реальному житті.
5.6. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтесь, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють всюди - навіть у віртуальному світі.
5.7. Наполягайте на тому, щоб діти поважали власність інших в Інтернеті. Поясніть, що незаконне копіювання чужої роботи - музики, комп’ютерних ігор та інших програм є крадіжкою.
5.8. Поясніть дітям, що їм не варто зустрічатися з людьми, з якими вони познайомилися в Інтернеті. Поясніть, що ці люди насправді можуть бути не тими за кого вони себе видають.
5.9. Поясніть дітям, що не все, що вони бачать в Інтернеті чи про що читають – є правдою. Привчіть їх запитувати у вас, якщо вони в чомусь не впевнені.
5.10. Контролюйте роботу дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтровувати шкідливий вміст, визначити, на які сайти дитина заходить та що вона на них робить.
Інструкцію розробив:
відповідальний за охорону праці,
заступник директора _______________________ В.Д. Костючик
з навчально-виховної роботи (підпис)
З інструкцією ознайомлений (а) _______________________
«___»___________20___р. (підпис)